tisdag, januari 30, 2007

har du hört den förut?

"Nja, jag gillar hans tidigare skivor mer".

Är inte det en klassisk fras? Det där viktiga i att redan ha upptäckt något som andra hittar efter dig.

De flesta känner nog igen sig, i att nån gång känt sig lite stolt när radion spelat en låt som man själv upptäckt långt tidigare. Samtidigt som man kan känna ett stygn av irritation. Man vill ju gärna ha cred för att man hittade det först och om man inte får det, måste man ibland hävda sig.

Jag kände det nyss, på väg hem från jobbet. På radion spelar de plötsligt The Magic Numbers - This is a Song. Då kan jag helt enkelt inte hallå mig från att påpeka till kollegan att "den här, den har jag minsann lyssnat lääääänge på". Det är nästan så man fnyser åt dem som nu, tack vare radion, hör låten för första gången.

Vad är det egentligen för korkad/omogen/territorial reaktion!? Det är ju helt sjukt vilket bekräftelsebehov man har, när det kommer till sånt man anser vara ens område.

Kollegan som är något av en filmnörd, kände också igen sig. Hur viktigt det är för honom att redan ha sett filmen som kollegorna på jobbet pratar om. Har han däremot inte sett filmen i fråga så blir han arg på sig själv och en rädsla av att fasaden som expert ska börja falna, infinner sig.

Jag får i alla fall för mig att det här är en ganska vanlig reaktion, men jag kanske har fel. Är det bara några få som har det här självhävdelsebehovet? Kommer man över det?

Hur som helst är problemet i alla fall uppmärksammat. Nu blir jag istället riktigt arg på mig själv när tankar som dessa ploppar upp. Bevara barnasinnet i all ära, det är viktigt, men en viss mognad vill man gärna uppnå.

"Jag gillar hans tidigare plattor bättre, då han hade skägg" - Ben & Gunnar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag är likadan. eller blir irriterad på sånt med. radion. eller något sånt. mina tankar tänker själv idag, så förlåt för virr. i vilket fall som helst, dit jag skulle komma var Dinkel! det finns i massa olika former. vanligast är kanske mjöl, som är nyttigare än "vanligt" mjöl. men det finns som pasta, ris, kli, kross och annat roligt också! och min kanske favorit är flingorna. som är som havregryn i utformningen (hur dom ser ut liksom). och gröten man gör på det blir otroligt mycket godare än på havregryn eller annat. och nyttigare. och jag har världens bästa recept. fast egentligen kokar man bara som vanlig havregrynsgröt 1+2 liksom, dubbla vatten. men jag har i lite annat också. sådär. vet du vad? nu behöver mitt huvud luft för annars vet jag inte vart tankarna tänker tänka iväg sig själva. Kram!

Thomas sa...

Ja jag behöver väl inte kommentera.. min åsikt är ju redan framlagd på ett oerhört bra sätt!

trasselfia sa...

själv byter jag samtalsämne när mina vänner vill att jag ska göra en bland-cd till dem,
det är ju MIN musik.