söndag, juli 22, 2007

bra böcker

Jag läser en bra bok just nu. Det är en bra bok hur man än ser på det, men framförallt enligt min senaste bedömningsmetod. Ett lättidentifierat tecken på en bra bok se är nämligen hur många uppslag till egna texter som en bok ger. Hur många ideér som ploppar upp i ens egna huvud, och om boken ger en själv lust att skriva.

Det är ganska opraktiskt, eftersom jag oftast läser i sängen innan jag ska sova. Så för varje uppslag, varje idé, måste jag lägga ner boken och ta fram papper och penna för att göra en anteckning. Annars kommer jag aldrig ihåg det till dagen efter.

Så kan man identifiera en bra bok. En riktigt jäkla bra bok däremot, kan man inte lägga ifrån sig. Då struntar man fullständigt i eventuellt egna texter, utan vill bara koncentrera sig på boken.

På tal om litteratur, böcker är vackert. Fyllda bokhyllor, eller kanske rent av ett bibliotek hemma är ett måste. Jag och mitt ex var aldrig riktigt överens om böckernas plats i lägenheten. Jag ville att alla skulle stå framme, att de skulle få en framträdande plats, att de skulle synas. Men hon hade en mer konstnärlig inställning till inredningsdesign och ville bara låta böckerna med rätt färg och utseende stå framme.

Efter ett tidigare inlägg om böcker kom någon med idén att ge bort lästa böcker, med kommentarer och anteckningar. Att på ett mer personligt sätt försöka sprida bra böcker. Jag älskade egentligen idén, men det tar ändå emot. Jag vill ändå ha kvar mina böcker. Dels för att eventuellt läsa dem igen, och dels som inredning. Jag vill ha kvar dem i bokhyllan för att visa vem jag är.

För precis som man delvis kan läsa och identifiera sig med en människa utefter vilken musik de lyssnar på, så tror jag att samma sak gäller även för böcker. Även om variationerna i vilka böcker vi läser inte är lika drastiska som vilken musik vi lyssnar på. Eller så kanske det handlar om att vi behandlar böcker med större respekt, och inte är lika snabba att slänga ur oss nedvärderande kommentarer om sånt vi inte gillar.

Jag har snöat in i funderingar nu. Jag går och lägger mig och läser istället.

5 kommentarer:

egoistiska egon sa...

jag tycker också om böcker som inredning. just nu har vi inga bokhyllor och alla böcker ligger i lådor och i fönstret. längtar tills vi får bokhyllor och jag ska inreda dem. det finns ju tusen sätt! en jag känner sorterar dem efter färg på bokryggarna. väldigt snyggt faktiskt, men funkar nog inte med för mkt böcker i en bokhylla. hon har dem i random stringhyllor på en vägg. annars måste man ju blanda pockets, nya böcker, gamla, de med hård pärm osv så att det blir snygg oordning. bokhyllan i sig är rät och rak, böckerna ska ge liv.

Daniel Storey sa...

Precis! En snygg oordning är det ultimata. I ett av mina fack har jag alla böcker som jag ännu inte läst, och det är av någon anledning det snyggaste facket. Det kan iochförsig vara förväntningarna som spelar in..

Anonym sa...

Jag har en hel bokhylla med ärvda böcker. Det verkade vara en bra idé att ta rätt på dem just vid det tillfället. Jag läste på baksidorna och fick för mig att de kunde vara läsbara men jag skulle nog inte vilja att folk drog några slutsatser om mig med hjälp av dessa. Det är nog ungefär samma böcker som finns å varenda Myrornabutik. Jag har på två år läst 2-3 av böckerna. De är lixom inte prio ett när jag börjar med en ny bok men jag har fortfarande ambitioner att läsa dem. Nu när jag kikar bort mot bokhyllan ser jag ju faktiskt flera böcker som borde läsas. Hittade en med fin sliten brun läderrygg. Järnhälen af Jack London (bemyndigad öfersättning af M.Drangel), tryckt 1912, med en Luleå Godtemplares Studiecirkelstämpel i.

Daniel Storey sa...

Men även om titlarna i sig kanske inte säger något om dig, så kan man väl kanske säga att att en bokhylla med ärvda böcker berättar något om din eller din familjs historia.

Förresten, jag jobbade ju på myrorna i drygt ett år och vet vad du menar med myrorna-böcker. 90% av alla böcker som kom in var av samma typ, i alla fall utseendemässigt. Jag tror jag hittade tre böcker under hela min tid där, som jag visste att jag ville läsa. Men jag har i alla fall hört att herr Drangel har rykte om sig att vara en god öfersättare :)

Anonym sa...

Det har du alldeles rätt i. Och alla bokhyllor behöver väl minst ett ex av Den lilla trummslagarflickan (den bruna tjocka) av John le Carré eller Svängen (vit med turkos text) av Alix Kates Shulman. Clownen Jac fick systern. Det är Bra Böckers fel! Jag tror faktiskt att jag måste läsa böckerna som jag har sett stå i bokhyllan och samla damm hela mitt liv. Vem vet, kanske är de bra?