tisdag, januari 15, 2008

i am janne!

Upprörd och besviken står jag och stampar vid ägghyllan i min ica-butik, då jag upptäcker att de billigaste äggen påstås komma från höns i trivselbur. Come again?! Trivselbur? I min värld går bur och trivsel lika bra ihop som pacifism och automatvapen. När hönsen sen når åldern där värpande av ägg inte längre är aktuellt, antar jag att de nackar dem med en bekvämlighetsgiljotin?

Att kartongen dessutom smyckats med nån sorts symbol (krav, nyckel eller nån slags fågelhelvete) förvirrar bara ännu mer. Det känns som om någon medvetet gör det svårare att vara medveten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

När produkten är Kycklingmärkt vet man att djuret i påsen har blivit dödat med en bekvämlighetsgiljotin :D

egoistiska egon sa...

köpte ekologiska ägg, dubbelt så dyra, förra veckan. måste hem och kika vad som står på den förpackningen.

Daniel Storey sa...

kanina: Jag ska bara köpa kycklingmärkt hädanefter, inget sponsrande av obekväm slakt här heller!

egon: Att det är ekologiska tror jag har med transporter att göra, det garanterar nog tyvärr ingen bekvämlighet för pullorna.

Anonym sa...

Om det är ekologiska ägg så har de små fjäderbollarna fått promenera fritt både ute och inne med tillgång till sittpinne och värprede. De får också ekologiskt framställd mat. Även om de kan vara dubbelt så dyra så tar man igen det vad gäller samvetet. Jag är också övertygad om att när tiden är mogen för dem att bli soppa så avlivas de i en bekvämlighetsgiliotin målad med kurbits, även om det inte står något om det i äggkartongen.