lördag, juli 12, 2008

undrar, sa flundran, om gäddan va en fisk

Vardagslitteraturen, eller om man så vill, det enkla. Finns det en svensk version av det? Den som handlar om en uttråkad kille med en etta i andrahand, som sjukskriver sig en vecka efter att ha bränt handen på en kaffemugg. Tjejen som funderar över sitt yrkesval, eller kvinnan som mest spenderar dagarna med att observera andra.

Finns det svenska motsvarigheter till Nick Hornby, Zadie Smith och Tony Parsons? De som kan få en separation eller medelålderskris att vara lika fängslande som ett intergalatiskt krig, eller ett mordfall. De enda jag kan komma på är bloggare. Och då är det inte längre skönlitteratur.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läser just nu Döden och pingvinen. En bok om en man som bor med en depremerad pingvin. Jag läser den på svenska men kom på att det ju är en ryss som har skrivit den, så någon svensk motsvarighet kan jag nog inte komma på så här på rak arm.

Anonym sa...

nää.. skulle inte tro det. I sverige skriver vi deckare. Långa deckare korta deckare.. men som alltid måste det vara deckare med stavfel! Mmmm.. dom tycker vi om tack liza marklund!

Chris sa...

vet ingen svensk, men erland loe är kanske lite åt det hållet... eller nja, han är för rak och ohumoristisk. nej, jag kommer inte heller på nån.

Anonym sa...

Ja Erlend Loes Naiv super är ju precis som killen som bränner sig på kaffemuggen och sjukskriver sig. Problemet är ju bara att han är norsk. Alla de gamla arbetarförfattarna är ju vardagliga men de är inte mycket annat än vardagliga. Lite väl utförliga beskrivningar över fiskeredskap för min smak.