lördag, september 06, 2008

urbaneye - storebror tjuvkikar

I våras läste jag för första gången George Orwells 1984. I samma veva besökte jag för första gången London och slogs av hur mycket i boken som faktiskt övergått från att vara fiktivt till verklighet. Det finns kort sagt inte många oövervakade kvadratcentimetrar av centrala London, CCTV täcker in allt.

Jag har väldigt klart för mig att jag är emot övervaknings- samhället och det är förbannat lätt att säga. Men när jag gick runt i London och försökte motivera för mina kollegor varför det var åt helvete med alla kameror, kom jag inte längre än att använda samma motivering som JD gör för fenomenet "shower-shorts".
FoR the mAn who has nothing to hide, but still wants to.

Tur då att det finns dem som uttrycker sig bättre:

2 kommentarer:

egoistiska egon sa...

hittade george orwells dagbok i bloggformat igår, länkade till den från min blogg. extremt intressant.

stambyte sa...

Darling, jag har flyttat på mig. Du är välkommen att hänga med!