lördag, februari 24, 2007

forza divino ragazzi

Kristina Kappelin skriver idag om Clericus Cup, vatikanens eget FotbollsVM. I vakumet efter kravallerna inom den italienska fotbollen, har plötsligt denna lilla heliga turnering fått oväntat mycket uppmärksamhet. Turneringen bevakas av massvis med media och de vanligtvis så anonyma teologistudenterna och prästerna står plötsligt i centrum.

De ska drabba samman på en välsignad fotbollsplan med Peterskyrkans enorma kupol som bakgrundkuliss. Även om jag inte är det minsta religös, än mindre katolik, så kan jag inte hjälpa att tycka att det är hur fränt som helst! Ett evenemang i klass med VM för hemlösa. Definitivt värt att uppmärksammas.

I Clericius Cup är det inte bara gula och röda kort som delas ut. Man kan även tilldelas ett blått kort, som betyder fem minuters utvisning för att begrunda den orätt man begått. Kanske något jag borde införa för grabbarna jag tränar? Eller kanske inte. Hur som helst är det i alla fall gulligt naivt. Föreställ er en munk, som efter en våldsam tackling får stå vid sidan och klia sig i skägget för att fråga gud varför han blev så arg.

Grabbarna blir i alla fall de första sen Maradona som kommer undan med korstecknet utan att det känns tillgjort.

1 kommentar:

Thomas sa...

Nu har jag uppdaterat mig på din underbara blogg storey... det var ganska många guldkorn som jag missat de senaste dagarna. Själv har hag tappat bort mitt bloggande och hur mycket jag än letar så hittar jag det inte!

Det där med blått kort vore nåt som den övriga fotbolls-världen, utanför världens minsta land, borde överväga!