onsdag, februari 20, 2008

fyrahundratjugo ord om statistik

Scb presenterar nya siffror och jag slås för ovanlighetens skull av en tanke.

Det hade varit intressant att se mer statistik om sig själv, på samma sätt som man kan få statistik över en hemsida eller en allsvensk fotbollsspelare. En del ”egenstatistik” finns redan tillgänglig i och med exempelvis samtalslistorna på mobiltelefonen (jag har tydligen redan pratat i fyra timmar och tjugoen minuter i min fortfarande ganska nya mobiltelefon). Man skulle även kunna köpa en stegräknare och anteckna summan vid varje dags slut och/eller föra en klassisk chicktionary över alla gånger man kommit till andra basen tillsammans med någon. En del skulle man kunna hålla reda på, men långt ifrån allt.

Jag skulle vilja veta hur många människor jag kramat, hur många salmiakbalkar jag ätit och hur lång tid jag sammanlagt duschat i mitt liv. Jag vill veta hur många varv runt jorden jag hittills vandrat och hur många gånger jag kliat mig på den där knölen på vristen. Och tänk att kunna räkna alla "aha-upplevelser" och att få veta hur många som någon gång varit förälskade i dig, om nu inte den siffran är avsevärt mycket lägre än man hoppats och trott.

Det finns nog en hel del man inte vill veta. Som hur många människor som faktiskt tyckt uppriktigt illa om en, eller hur mycket tid man slösat bort på exempelvis Tetris. Men trots det, om det samlade statistiska verket om ditt liv låg framför dig, skulle du kunna hålla fingrarna ifrån det?

Jag är inte så religiös av mig, eller rättare sagt, jag är inte alls religiös. Men hade jag trott på något som skulle innebära en utvärdering av ens liv, som himlen eller reinkarnation, hade jag nog delvis sett fram emot det. Det vore givetvis trist om man inte kom igenom porten, men du skulle ju i alla fall få veta varför. -Hur faaen skulle jag kunna veta att femtusensjuhundrafjorton ”satan” var trehundrasju för många?!

Men statistiken skulle även kunna vara ett verktyg för att sätta upp mål. Fick jag veta att jag haft ögonkontakt med hundrasjuttio olika människor på en månad, skulle jag kunna sikta på att öka det antalet under nästa månad. Eller så skulle man kunna sätta upp långsiktiga mål som att hinna dela ut tiotusen kyssar innan man fyller sjuttio.

Fast det skulle kanske vara svårt att då se eventuella misslyckanden på pränt. Men om man å andra sitter där och bläddrar som sjuttioåring kanske man har styrkan att inse att bedriften i att överhuvudtaget nå sjuttio, ändå var viktigare i sig.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Statistik är rolig om den inte är negativ. Jag skulle inte vilja se statistik på hur många timmar jag slösat på dålig tv. Jag misstänker också att tiden jag har varit kreativ är mycket lägre än jag vill tro. Om det finns ett antal satan man får säga för att komma in i himmelen så tycker jag att gudarna skulle vara skyldiga att berätta det långt tidigare. Fast det kanske de har gjort genom rökpuffar från en brinnande buske på ett berg som man aldrig har varit på och därför missat. Satan!

Anonym sa...

Glöm inte att också ange spridningen på statistiken, antingen som standardavvikelse eller med 95% konfidensintervall. Exempel; 67 % av alla 1st base.are ligger inom spridningen för att också bli 2.nd base:are osv. Statistik är viktigt D! ;=)

Daniel Storey sa...

kanina: Hihi, ja fanå, varför fick man aldrig lära sig läsa sånt i skolan?!

jobbar sent: Ja men du ser ju va mycket roligt man kan ha! :)

Anonym sa...

Det är en sammansvärjning! Det är redan för fullt där uppe (eftersom kristendommen inte har reinkarnation) så bara VIP får komma in. Sankte Per står där som en sån där noshörningsmänniska med orange jacka och skrattar åt en för att man inte kan läsa rökpuffar. Efter en tid där nere i skärselden kommer man vara en jävel på att läsa rökpuffar. Då ska han minsann få se!

Daniel Storey sa...

Hahahaha, du har alltid de bästa teorierna.

Anna sa...

åh vilken underbar tanke, den ska jag spela vidare på. jag ska börja med att öka min statistik i att äta kesomackor med tomat på. sedan är det nog dags för kyssarna.

Daniel Storey sa...

Det låter som ämnen som mycket väl kan få visa på höga siffror i statistiken!