måndag, april 02, 2007

piiip piiip

Jag höjer blicken från datorn och tittar ut genom fönstret i kontoret. Marleys ord vaknar till liv i bakhuvudet när jag ser tre små fåglar hoppa runt på grinden. Jag spricker upp i ett vårleende och sliter fram mobilen för att ta ett kort. Men jag är för långsam och mobilkameran för dålig. Det blir mest suddig gardin på hela bilden. Jag smyger ut istället, men de snabba lyhörda fåglarna upptäcker mig, kvittrar varnande och flyger iväg. Jag förbannar min dåliga smygteknik.

De var i alla fall små saker, med gröngula magar. Fina.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Talgoxar månne? Småfåglar ÄR vår, och fågelkvitter är humörhöjaren no.1!

Daniel Storey sa...

mycket möjligt. googlade lite bilder och det kan stämma. men de jag såg var så små, så jag vet inte. det lär väl inte flaxa runt så mycket nykläckta så här års va?

Anonym sa...

men... det kan vara fjolårsungar (2K). Blåmesen är mindre än talgoxen och arterha har samma färg på magen, skulle tippa på blåmes

Daniel Storey sa...

googlar efter bilder på blåmesen och... tack ernstr! detta rafflande ornitologiska drama fick nog sin upplösning nu. det var nog tre små blåmesar.

sara sa...

ah, vartecken. vore trevligt med sana nu! fryser arslet av mig i cuzco, men ser fram emot en inte fyra, utan fem dagars trekk upp mot Machu Picchu.

och ja, jag har pa mig en brun perumossa med oronlappar.

Daniel Storey sa...

åh sweetnose! machu picchu i perumössa, kan det bli mer "classic dream trip"?