söndag, april 29, 2007

say papa

Det kanske är vårkänslor. Det kanske är en allt högre tickande biologisk klocka. (Har män biologiska klockor? Det känns så, och jag vet fler som håller med mig, men folk av det motsatta könet brukar stirra förvånat när ämnet kommer på tal.)

Hur som helst så har jag gått runt den sista veckan och längtat efter barn. En något komplicerad önskan då den blivande modern lyser med sin frånvaro. Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga krutet. På att hitta henne med stort H, eller på att hitta någon som kan tänka sig att bli surrogatmamma. Samtidigt som det vore tufft, så skulle det samtidigt vara rätt häftigt att vara ensamstående pappa. Jag skulle nog dö. Men det skulle vara fränt.

Just nu så längtar jag i alla fall efter att få uppleva känslan av det där lilla lilla fingret som kniper runt mitt finger. Som just då kommer kännas större och skakigare än både förr och senare. Det kanske bara är en fas. Det kanske går över.

Snittåldern för förstföderskor i Sverige ska tydligen vara runt 30 nu. För förstagångspappor ska den ligga närmare 32. Oavsett om det är nyttigt eller ej, så visar det i alla fall att det finns tid. Min mamma var 20 när hon fick mig. Jag hade inte velat haft barn när jag var 20, men jag vill nog ändå bli pappa innan jag är 32.

Sen blir det även allt vanligare med barnlöshet. Hemska tanke. Tror jag. Jag vet inte. Det lönar sig väl inte att fundera på det nu. Jag har fortfarande så otroligt mycket jag ska hinna med innan det skulle passa. Och jag vet inte om jag skulle våga. Jag skulle antagligen bli ett ännu större nervvrak och ännu mer hönsaktig, än vad min mamma är och var. Sen var det som sagt det där problemet med den andra deltagaren. Ekvationen var väl 1+1=1.

3 kommentarer:

It´s all about me sa...

Orättvist egentligen, att som tjej kan man ju faktiskt fixa barn ganska lätt om man vill (om man nu int har nått fel på sig) Finns dock risk/chans att du blandar ihop känslorna med vårkänslor. Eller?

Anonym sa...

Åk med ett överfullt tåg en varm sensommardag och se till att hamna i samma vagn (det räcker, du behöver inte ens sitta i närheten) som en eller helst två trötta, varma, hungriga, kolik:iga gnälliga barn. Helst i sällskap med en trött och utarbetad mamma som i sina tafatta tröstningsförsök bara triggar ungen /arna till att skrika ännu mer. Lovar att du slutar längta efter en knodd på nolltid! ;=)Trevlig valborg, gissar att du jobbar? :=)

Daniel Storey sa...

annaluna: Vårkänslor är väl också känslor! Men visst, det lägger sig nog.

halta lotta: Så skulle mitt barn aldrig uppföra sig. Pappas lilla ängel. Sådan far, sådant barn :) Fast det kanske blir mer än ett barn, och då vet man aldrig vad de kan koka ihop tillsammans. Jobbade idag, ledig nu. Ändå till fredag. Mums!