onsdag, april 18, 2007

strö lite socker på mig...

Nu kommer ett till sånt där inlägg av den mindre nödvändiga sorten. Angående fenomenet "No-Sugar-Added".

Först tänkte jag skriva att jag förstår texten på juicepaket och liknande, naturliga produkter. Men vid närmare eftertanke så inser jag att det i sånna fall borde vara helt jäkla självklart! Köper jag en liter (b)apelsinjuice(gubbjävel) så förutsätter jag att paketet innehåller juice och inget annat. Ja ok då, är den tillräckligt låg-budget så kanske jag kan misstänka att de smugit ner någon extra centiliter vatten, men fasen inget socker.

"No-Sugar-Added" används ju annars när det är produkter som redan innehåller en massa socker på naturlig väg. Om produkten är helt utan socker så är det istället texten "Sugar-Free" som får äran att bli tryckt i nittiotalsinspirerat graffitispretande typsnitt.

Fallet som inspirerande till detta något irriterade inlägget i diet-debatten, var dock ingen naturlig produkt. Det var ett gammalt paket som låg och skräpade längst inne i Nummer9s skafferi. Ett paket Oboy, med ett fläskigt "No-Sugar-Added" tryckt på framsidan.

Inget socker adderat i Oboy... Inget socker adderat till vad? Inget socker adderat till kakaon och konserveringsmedlet? För vad mer innehåller Oboy? Jag hade i alla fall tippat 85% socker, 10% kakao och 5% konserveringsmedel och annat skit.

För att inte tala om läskedrycker av alla de slag? En produkt har ett grundrecept. I grundreceptet ingår socker. Om man då säger att man inte lagt till socker, så kan man ju i princip mena att man inte lagt till något socker, förutom det som redan ingår i grundreceptet.

Nu har jag funderat alldeles för länge på det här totalt meningslösa ämnet. Jag måste nog gå och borsta tänderna. Väl mött!

Inga kommentarer: