måndag, maj 07, 2007

demagog

Demagogi, att argumentera utifrån slående men osakliga argument, en uppsättning metoder, använda av demagoger. Det är en strategi att skaffa makt och inflytande genom att appellera till folks känslor och fördomar, vanligen genom användande av kraftfull retorik och propaganda.

H. L. Mencken, en amerikansk kritiker, definierar en demagog som "en som predikar doktriner han vet är osanna, till folk han vet är idioter."

- Wikipedia

Om jag stöter på ett ord jag inte kan, har jag lätt för att strunta i det och läsa vidare. Men ibland tar jag mig tid att kolla upp vad det betyder. I det här fallet är jag glad att jag antecknade "demagog" på mobiltelefonen. Telefonens ordbok hade inte hört talas om det, så jag fick skriva bostav för bokstav, precis som på nittiotalet. Men antecknignen blev gjord och idag kollade jag upp det. Och nu bara måste jag pränta in det här i mitt vokabulär. Hyfsat dräpande epitet. Förutsatt att personen i fråga förstår vad jag kallar honom.

4 kommentarer:

bidibis sa...

Well i don't speak the dutch language but i certainly understand the title of the post

We ve got plenty of those -excuse me french- assholes in Greece :-)

Daniel Storey sa...

Dutch?! Whatever, close enough.

And your french is definitely excused. If you had been able to understand swedish, you would see that I tend to mix my language with quite a lot of "frech".

The demagogs are everywhere, you just have to dig them out.

Thomas sa...

Kan tänka mig i alla fall en par demagoger i min (ja din oxå) närhet! Ett bra ord helt klart, keep up the good work Storey!

Daniel Storey sa...

Hehe, jag tror jag vet vem du tänker på. Undrar hur han skulle reagera om MC slängde ur sig demagog! i någon av deras bataljer?