måndag, maj 14, 2007

pratkvarnen maler

Det är förvånansvärt hur avståndet till primathjärnan aldrig tycks bli längre. Man kanske är något bättre på att minska konsekvenserna de gånger den visar sig, men att den då och då kommer fram, verkar inte gå att undvika.

Att kalla det för primathjärnan kanske egentligen är fel. Jag menar inte alls den ölhävande och slagsmålsvänliga varianten, utan snarare den osäkra och fummliga versionen. Tonårshjärnan, eller nej, lågstadiehjärnan. Den som inte vet hur man beter sig.

Det hjälper inte att man hunnit mer än halvvägs till femtio. Att man faktiskt har lite erfarenhet av flickor. Att man har ett långvarigt samboförhållande, diverse kortare och en del lösare relationer, i bagaget. Då och då hamnar man lik förbannat där. Med tunghäftan, de blossande kinderna och de stammande svaren. Med blicken ner i golvet.

Plötsligt har man hamnat i en situation man inte var beredd på. Som man inte vet hur man ska hantera. Och det är då man tar fram den. Lågstadiehjärnan. Med det vapen som så många av mina fröknar hackat på genom åren. Jag kan fortfarande höra deras röster i bakhuvudet. Med samma mantra, från precis vartenda kvartssamtal. - Jo, storey är duktig och trevlig i skolan. Men han pratar så fasligt mycket.

Det är där jag hamnar. Min försvarsställning. Bla bla bla.

Vissa dagar sitter det. All dålig humor, de snabba svaren, allt meningslöst svammel. Ibland funkar det helt enkelt. Den mitt emot är mottaglig. Hon skrattar, ler och fortsätter samtalet. Det är de gånger man lyckas använda det till sin fördel. Då man lyckas minska konsekvenserna. Andra dagar funkar det inte alls. Man får på sin höjd en rynkad panna och en frågande blick. I värsta fall ett ironiskt skratt och en ryggtavla som går sin väg.

Tänk om alltid kunde vara så där sval och avslappnad som man skulle vilja vara. Så där världsvan och skärpt.

Ja fan, skärpt! Det är så jag vill bli beskriven. - Ja den där storey, det verkar vara en skärpt kille. Jag har i och för sig ingen aning om det går hem hos flickorna, de kanske hellre vill ha en pratkvarn. Hoppas bara de lyckas träffa mig en av de där dagarna när allt sitter. When I'm on fire.

Förresten, en pratkvarn on fire. Eldkvarn?

Om du tyckte det där var roligt, eller i alla fall tråkigt på ett roligt sätt, kanske du är en av dem som skulle stå ut med mig. Eller så förstår du varken svenska eller engelska. Det kanske också funkar. Men då har du förstås ingen aning om vad jag nyss skrivit. Fast jag kanske är något på spåren. En koreanska med dåliga språkkunskaper och dålig humor. Då lär jag vara helt safe.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också kunna kallprata, men tyvärr är avsaknaden av den färdigheten en av mina (ytterst få) svaga sidor. Åh!

Thomas sa...

Jag håller med ann... kallprat är en gåva storey! Eller fast inte kallprat utan varmt, vänligt, rappt, roligt och finurligt prat. Det är ju det du är bra på! Själv får jag bara den där blicken i marken och ett töntigt flin på läpparna, men inget kommer ut... ja inget vettigt iaf. Jag är avundsjuk helt enkelt!

Daniel Storey sa...

Haha, du är snäll du. Jag skulle bara vilja ha förmågan att slå av pratet ibland. Men vafan, det här är ju en blogg. Jag har spunnit bra mycket längre på det här ämnet än vad som är verklighetsförankrat, allt för konsten. Och vafan, för du är ju svalaste snubben i v-norrland :)

pangea sa...

Äh, hellre lite ordbajsande än helt tyst. Helt klart!

It´s all about me sa...

Jag är precis som du. Duktig och trevlig, men hon pratar för mycket. Alltid. Jämt. Men jag har slutat önska att inte vara så, det gäller bara att hitta folk som är likadana och uppskattar det.

Anonym sa...

vad har du int berättat för mig, vem är hon????? bättre babbla på om dittan å dattan än att stamma å kallsvettas

Daniel Storey sa...

johanna: Jag kan ändå inte hålla käften, så jag hoppas att det är fler som tycker som dig :)

annaluna: Eller folk som är bra på att lyssna.

kenyanen: Your back! Hehe, som att du inte hade fått höra det om det funnits nån. Bädda soffan, jag kommer upp nästa helg!

wife sa...

TAGET! Jag tar dig. Första, andra, tredje -SÅLD till tanten med chokladpuddingen i handen.