torsdag, juni 14, 2007

maybe I can sleep in?

En säng ska, förutom mjuk och skön, framförallt vara sval. Temperaturen är viktigast. Sval när man lägger sig i den, för att sedan långsamt söka samma temperatur som kroppen, någon grad i taget. Men det får inte bli för varmt. Hinner man inte somna fort nog, bör den vara stor nog att fortfarande ha en del som ännu inte värmts upp.

En säng ska överhuvudtaget inge känslan av trygghet. Varje gång man går och lägger sig bör sängen vara så välkomnande att man frågar sig varför man inte gick och la sig tidigare.

Ens egen säng är alltid bäst. Med grunda osynliga avgjutningar där man oftast placerat sin tyngd. Men även en ovan säng kan vara bra. Bara den är sval.

Ironiskt att jag har såpass bestämda åsikter i ämnet. Sömn har alltid varit ett problem för mig. Så länge jag kan komma ihåg har jag haft svårt att gå och lägga mig, svårt att bli trött, svårt att somna. Oavsett säng. Vänder, vrider, väser.

Eftersom samhället inte har samma dygnsrytm som mig har det alltid inneburit ett problem. Nästintill varenda kväll/natt känner jag stressen för att gå och lägga mig. Nästintill varenda kväll/natt säger kroppen ifrån. Alfons Åberg reinkarnerad. Jag ska bara...

Problemet ligger såklart i att lika pigg som jag är på nätterna, är jag trött på morgnarna. Mina system fungerar inte som de ska förrän det är kväll igen. Och då blir det samma visa igen.

Inatt skulle jag bara läsa lite. Och innan det var färdigt, även bara skriva lite. Men nu säger plötsligt kroppen ifrån. Det är dags. Jag har en bra bok också. Varför gick jag inte och la mig tidigare?

5 kommentarer:

It´s all about me sa...

Vi behöver inte alla vara lika, funkar din dugnsrytm är det ju bra? Jag somnar oftast alldeles för lätt...svalt som varmt...är lite trött på morgonen i någon sekund, sedan går det över. Jag antar att jag ska skatta mig lycklig! (Jag älskar förövrigt min IKEA-säng..ah...)

Anonym sa...

Jag kan sova i princip var som helst, hur som helst, bara jag är riktigt trött. Men annars håller jag med dej, egen säng är alltid bäst :)

Daniel Storey sa...

annaluna: Ja, du ska skatta dig lycklig, mycket lycklig! Jag har förresten också en IKEA-säng, men trots sitt ursprung var den relativt dyr. Från början var den lite för hård, men nu har den anpassat sig. Muchos bequem :)

ann: Det är väl klart, bara man är riktigt trött kan väl vem som helst somna ju! :) Problemet med mig är att jag har så svårt att bli trött.

pangea sa...

Haha... Och jag som förgäves försöker sova på morgonen.. Men även min arma lekamen känner av ledigheten måste jag säga. Flera dagar i rad nu har jag lyckats ligga kvar till åtta, utan myror i benen och ångestattacker. Hmm, synd bara att jobbet snart är igång och rytmen återfaller till den normala då det spritter i kroppen vid sex-snåret. Darn.

Daniel Storey sa...

Jag har aldrig upplevt den känslan redan klockan sex. Kommer nog heller aldrig få uppleva den, om inte min kropp bestämmer sig för att plötsligt börja producera vaddetnuärmanbehöverförämnen.